Розвиток уваги

Гра «Будь уважним» (3-5 років)

Мета: розвиток уміння швидко реагувати на звукові сигнали.

Діти крокують під мелодію маршу. На слово «зайчики», вимовлене ведучим, діти повинні почати стрибати;

«котики» — бити ногами, копати;

«раки» — задкувати;

«пташки» — бігати, розправляючи «крила»;

«лелеки» — стояти на одній нозі.

Гра «Канон» (5-6 років)

Мета: розвиток довільної уваги.

Гра проходить під маршову музику. Діти стоять один за одним, поклавши дві витягнуті руки на плечі того, хто стоїть попереду. Почувши перший музикальний такт, підносить праву руку вгору 1 гравець на 2 такт – другий гравець. Коли праву руку піднесуть усі діти на черговий такт почати підносити в тому самому порядку ліву руку. Підносити ліву руку починати по черзі, опускаючи під музику руку вниз.

Гра «Чотири стихії» (4-6 роки)

Мета: розвиток уваги, пов’язані з координацією рухів.

Гравці сидять у колі. Ведучий домовляється з ними, що на слово «земля», вимовлене ним, усі повинні опускати руки вниз;

«вода» — витягнути руки вперед;

«повітря» — вгору;

«вогонь» — виконувати обертальні рухи руками; хто помиляється випадає з гри.

Гра «Пальці» (4-6 років)

Мета: розвиток уміння зосереджуватися і утримання уваги.

Гравці сидять у колі. Руки на колінах, пальці, крім великих переплетені. По команді ведучого діти починають повільно обертати великі пальці одним навколо іншого в напрямку, слідуючи за тим, щоб вони не торкалися один одного. Необхідно зосереджувати увагу на цьому русі.

Вправа закінчується через 3-5 хвилин, по команді ведучого.

Гра «Невлад» (6-7 років)

Мета: розвиток уваги

Дорослий ставить запитання. Дитина повинна відповідати на це запитання, а говорити на зовсім іншу тему.

Гра «Комп’ютер» (5-7 років)

Мета: розвиток уваги

Можна грати двома командами, які змагалися між собою, а можна однією. Кожен гравець отримує карту із символом, певною геометричною картою. «Програміст» показує програму – велику картку, де геометричні фігури, розкладені в певній послідовності.

Перемагає той або та команда, що швидше виконає закладену «програму», у свій «комп’ютер». Виконувати в певній послідовності.

Можна взяти знайомі дітям букви, щоб «друкувати слова».

Гра «Прислів’я» (5-7 років)

Мета: розвиток уваги.

1 учасник гри – відгадувач. Він виходить із приміщення. Кожна дитина отримує по 1 слову відомого прислів’я. Входить відгадувач, за командою відгадую чого учасники вимовляють по черзі кожний своє слово. Потрібно повторювати слово.

Гра «Хто уважний?» (5-6 років)

Мета: розвиток мимовільної уваги, оперативної пам’яті, класифікації

Ведучий зачитує 6 слів з інтервалом у 2-3 секунди. Наприклад: цукерка — троянда – шоколад – ромашка – торт – тюльпан.

Після цього дітям ставлять такі запитання:

— Які назви квітів і скільки їх було у списку?

— У які групи можна об’єднати ці слова?

Гра «Так чи ні ?» (4-6 років)

Мета: розвиток уваги

Гравці стають у коло. Ведучий пояснює завдання: «Якщо ви згідні з твердженням, то піднімає вгору руку і кричить «ТАК», якщо не згодні – опускайте руку та кричіть «НІ»

— Чи є в полі світлячки?

— Чи є в морі рибки?

— Чи є крила у теляти?

— Чи є дзьоб у поросяти?

— Чи є хвіст у півня?

— Чи є ключ у скрипці?

— Чи є рима у вірша?

— Чи нема помилки?

Гра «Стеж за рухом і словом » (4-6 років)

Мета: розвиток розподільної уваги.

Ведучий говорить, що діти повинні показати: ніс, рот, плечі, вухо, але при цьому сам «помиляється». Наприклад: показати брови, а говорити «вухо».

Ігри та вправи на розвиток пам’яті

Гра «Снігова куля» (6-7 років)

Мета: розвиток пам’яті, уваги

Діти згадують, як збільшиться куля, коли її котити по снігу до снігової баби. Ведучий називає слово, дитина повторює це слово і додає своє, наступним повторює другий попередні слова і додає своє.

Гра «Піктограми» (3-6 років)

Мета: розвиток образної пам’яті

Слід розпочати з коротких речень, дати добре зрозуміти дитині.

Наприклад: кішка п’є молоко;

Книжка лежить на столі;

Капуста росте на городі;

Дівчина сміється.

Викладач малює піктограми. Потім дитина за його малюнками відтворює речення, з 4 років дитина сама може малювати піктограми.

Гра «Здогадайся, що це?» (4-6 років)

Мета: розвиток образної пам’яті

Дитина закриває очі. Дорослий почергово дає, які-не-будь предмети, які дитина спочатку мовчки всі обмацує, потім називає їх. Якщо вона не змогла визначити якихось предметів, нехай опише, який він був на дотик (холодний/ теплий, важкий/легкий, твердий/ м’який).

Можливий перелік предметів: тенісний м’ячик, шмат хутра, ложка, годинник, дерев’яний кубик, гумка, прапорець, фломастер.

Гра «Магазин»(3-5 років)

Мета: розвиток слухової пам’яті

Ведучий уявно посилає дитину в магазин і пропонує запам’ятати всі предмети, які необхідно купити. Прочитати 2-3 предмети, поступово збільшуємо їх кількість у цій грі корисно поміняти ролі.

Гра «Опиши друга» (3-5 років)

Мета: розвиток спостережливості, пам’яті, комунікабельності.

З групи дітей вибирають двох, ставлять спиною один до одного. Вони по черзі описують зовнішність один одного (очі, одяг).

Ведучий за потреби підкреслює зовнішні риси дітей.

Гра «Що підходить?» (4-5 років)

Мета: розвиток асоціативного мислення, короткочасна пам’ять

Розкладають картки з різними зображеннями: квітка, ложка, стіл, кубики, гребінець. Потім називають слова: свято, сон, обід, гра, волосся. Дитина має підібрати картки, що викликають в неї асоціації з цими словами.

Після цього слід показати дитині обрані картинки; а вона повинна відтворити слова, які потрібно було запам’ятати через асоціації.

Гра «Хто більше» (5-6 років)

Мета: розвиток дедуктивності, креативного мислення

Назвати якнайбільше предметів і явищ, які можуть бути: червоними, залізними, круглими, скляними, безкінечними.

Гра «У кого більше доказів?» (5-7 років)

Мета: розвиток логічного мислення, зв’язного мовлення.

  1. Зайдіть аргументи:

— Читати корисно, тому що…

— Сваритися погано, тому що…

— Краще мати багато друзів, тому що..

— Мати собаки-це чудово..

— Одягатися краще, тому що..

— Дивитися довго телевізор шкідливо…

  1. Я хочу…

— Гратися цілий день..

— Мені не можна..

— Пізно ввечері гуляти…

— З’їсти морозиво..

Гра «Спійманка» (5-7 років)

Мета: розвиток креативного та логічного мислення

— Повторіть назви посуду:

— Скільки ніг у карася?

— Скільки крил у поросяти?

— Скільки крил у індика?

— Скільки рук у їжака?

— Скільки олівців у порожній коробці?

Гра «Що трапилося?» (5-7 років)

Мета: розвиток креативного мислення, уяви, мовлення

Потрібно скласти речення в розповідь:

— По вулиці їхала машина, тому у Діда Мороза була зелена борода;

— Падав синій сніг, тому сьогодні наша кішка залишилася голодною;

— Тато приніс маленьке цуценя, тому ввечері довелося запалювати свічку.

Гра «Яким буває?» (5-7 років)

Мета: розвиток уміння виділяти властивості предметів, творчого мислення, мови

Потрібно придумати якнайбільше властивостей: яким буває будинок, дерево, автомобіль, корабель, метелик, кішка.

Наприклад: будинок буває великим, маленьким, дерев’яним, новим, старим.

Гра «Пошук спільного» (5-7 років)

Мета: розвиток мислення

Дітям пропонують два слова. Вони повинні знайти спільні ознаки.

Наприклад: тарілка – сонце (форма);

Яблуко – помідор (форма);

Вазон – ялинка (колір).

Гра «Хто ким буде?» (5-7 років)

Мета: розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення

Діти сидять у колі. Ведучий запитує по черзі кожну дитину:

Ким буде яйце, курча, хлопчик, жолудь, насінина, ікринка, гусениця, борошно, залізо, цегла, тканина, учень, хворий, дівчинка, брунька, цуценя, шкіра, теля, дошка, пташеня, козеня, ягня?

Під час обговорення відповідей важливо підказати можливість кількості варіантів.

Наприклад, з яйцями може бути пташеня, крокодил, черепаха, змія, яєчня. Виграє той у кого більше відповідей.

Ігри на розвиток уяви

Гра «Гномик» (6-7 років)

Мета: розвиток уяви

Інструкція: «Уяви собі, щ на люстрі в кімнаті сидить гномик. Розкажіть, що він може бачити звідси»

Важливо допомогти дітям зробити опис кімнати з незвичайної для них просторової точки бачення, потрібно, щоб діти уявили недоступні місця для їх очей.

Гра «Зобразити в русі» (6-7 років)

Мета: розвиток уяви

Завдання: розмістити в порядку зростання складності.

Інструкція: «Уявити, що ти перетворився у тигра, який пробирається в джунглях; орла, що летить над скелями; киплячу каструлю; авторучку у якої закінчилося чорнило.

Гра«Хочу навчитись» (5-6 років)

Мета: розвиток уяви, мислення, зв’язного мовлення

Інструкція: вчитись ніколи е пізно. Чого саме хотіли б навчитись у ведмедя, білочки, лисички, сонечка.

Гра «Перетворення» (5-7 років)

Мета: розвиток уяви, самовираження за допомогою метафоричних засобів.

Усі сідають у коло. Ведучий пропонує закінчити речення.

— Якби я був би книжкою, то я був би …(віршем, картинкою);

— Якби я був би явищем природи, то…

— Якби я був би найрозумнішим, то…

Кiлькiсть переглядiв: 40